Zdarzają się sytuacje, gdy osoba fizyczna nie figurująca w systemie CEiDG potrzebuje numeru NIP. Często przychodzi także konieczność aktualizacji danych w swoim numerze identyfikacji podatkowej. Do takich celów służy formularz NIP-7, znany również jako zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem.
NIP 7 – dla kogo?
Formularz NIP-7 jest przeznaczony dla osób niebędących przedsiębiorcami bądź niepodlegających rejestracji w CEIDG, które spełniają któryś z poniższych warunków:
- prowadzą samodzielnie działalność gospodarczą;
- podlegają zarejestrowaniu jako podatnicy podatku od towarów i usług;
- są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
- są płatnikami podatków;
- są płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne;
- nie mają nadanego numeru PESEL;
- wykonują działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, z późn. zm.).
NIP 7 – jak wypełnić krok po kroku.
Pole 1 jest miejscem na numer NIP. Jeżeli wypełniający go nie posiada, powinien pozostawić to pole puste.
Część A przeznaczona jest na cel i miejsce zgłoszenia. Tutaj należy zaznaczyć:
- status ewidencyjny;
- czy zgłoszenie jest identyfikacyjne (nadanie nr NIP) czy aktualizacyjne (aktualizacja danych w numerze identyfikacji podatkowej);
- odpowiedni urząd skarbowy, który determinuje miejsce zamieszkania osoby wypełniającej.
Część B to pole na dane składającego. Uzupełnić należy:
- dane identyfikacyjne;
- informacje o danych identyfikacyjnych uzyskanych za granicą – jeżeli takowych nie ma, rubrykę tę należy zostawić pustą;
- adres miejsca zamieszkania;
- dane kontaktowe, adres elektroniczny i adres do korespondencji – podanie tych informacji nie jest jednak obowiązkowe.
To ważne! Adres do korespondencji podać należy jedynie wtedy, gdy różni się on od adresu zamieszkania.
Część C to miejsce na dane dotyczące prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej. Pola zawierają:
- daty dotyczące prowadzonej działalności, REGON, rodzaj działalności oraz status szczególny;
- dane wynikające z wpisu do ewidencji bądź rejestru;
- adresy miejsc prowadzenia działalności – jeżeli wskazanie głównego adresu nie jest możliwe, należy podać adres zamieszkania wypełniającego;
- informacje o dokumentacji rachunkowej.
Część D zawiera informacje o rachunkach bankowych – rachunku osobistym oraz tych związanych z prowadzoną działalnością. Jeżeli składający nie zdecyduje się na otrzymywanie zwrotu podatku lub nadpłaty na rachunek osobisty, podawanie go w formularzu nie jest obowiązkowe.
Część E to miejsce na informacje o ewentualnych załącznikach takich jak pełnomocnictwo czy postanowienie sądu o ustanowieniu kuratora.
Część F zawiera pola na podpis składającego lub jego reprezentanta.
Część G wypełniana jest w całości przez urząd skarbowy.
Zobacz również: Jak wypełnić formularz NIP-2?
NIP-7 jako formularz aktualizacyjny.
Jeżeli istnieje potrzeba aktualizacji danych takich jak nazwisko, adres zamieszkania, czy numer rachunku bankowego, można to zrobić za pomocą NIP-7.
Złożenie formularza powinno nastąpić najpóźniej do 7 dni od zaistniałych zmian.
Formularz NIP 7 – gdzie złożyć?
Po wypełnieniu i podpisaniu formularza, złożyć go należy u odpowiedniego Naczelnika urzędu skarbowego. Można to zrobić osobiście, drogą elektroniczną (w tym wypadku konieczny będzie podpis elektroniczny), bądź za pomocą listu poleconego.
Ważne! Zgłoszenie identyfikacyjne w celu nadaniu numeru NIP można złożyć tylko raz.
Zobacz również:
ZAP-3 – wszystko co, musisz o nim wiedzieć