Stworzenie trafnej nazwy dla firmy może okazać się nie lada wyzwaniem. Dotyczy to zwłaszcza osób, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Ma to jednak niebagatelne znaczenie, gdyż dostosowanie nazwy do rodzaju branży oraz oferowanych usług, ułatwia potencjalnym klientom zapamiętanie marki. Z czasem może się jednak okazać, że pierwotnie wybrana nazwa firmy wymaga zmiany. W jaki sposób można tego dokonać?
Zasady obowiązujące przy wyborze nazwy firmy dla jednoosobowej działalności gospodarczej
Przedsiębiorcy decydującemu się na założenie własnej działalności gospodarczej, pozostawia się sporą dowolność w wyborze nazwy dla swojej firmy. Mimo tego, istnieją pewne szczegółowe wytyczne, które warunkują poprawność wybranej nazwy. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż te same zasady mają zastosowanie również podczas zmiany obecnej nazwy przedsiębiorstwa.
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, głównym wymogiem jest użycie imienia i nazwiska właściciela. Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że dany przedsiębiorca jest bezpośrednim podmiotem praw i obowiązków, które wynikają z prowadzenia tejże działalności gospodarczej. Aby uniknąć nieścisłości dotyczących danych właściciela firmy, imię i nazwisko osoby prawnej należy zapisać w mianowniku. Ponadto konstruując nazwę jednoosobowej działalności gospodarczej, powinna zostać zachowana odpowiednia kolejność.
Oznacza to, że na początku powinno pojawić się imię właściciela, opcjonalnie drugie imię, następnie nazwisko, a pomiędzy każdym wyrazem należy zachować odstęp w postaci pojedynczej spacji. Ostatnim wymogiem jest wielkość liter, która ma być zastosowana zgodnie z zasadami ortograficznymi, obowiązującymi w języku polskim.
Wytyczne dotyczące nazwy dla spółek rejestrowanych w KRS oraz spółek cywilnych
Zależnie od rodzaju prowadzonej spółki zarejestrowanej w KRS, zasady będą się różnić:
- Spółka jawna – nazwa firmy musi zawierać co najmniej jedno nazwisko wspólnika oraz pełną lub skróconą formę prawną.
- Spółka partnerska – nazwa firmy musi zawierać co najmniej jedno nazwisko wspólnika, a w przypadku nieuwzględnienia wszystkich nazwisk wspólników – dopisek „i partner” lub „i partnerzy”.
- Spółka komandytowa – nazwa firmy musi uwzględniać nazwisko bądź nazwa komplementariusza, czyli podmiotu odpowiadającego całym majątkiem za zobowiązania spółki.
- Spółka komandytowo-akcyjna – podobnie jak w przypadku spółki komandytowej, nazwa firmy musi uwzględniać nazwisko lub nazwę komplementariusza.
- Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i półka akcyjna – dowolność przy wyborze nazwy firmy.
Prowadzisz działalność gospodarczą i szukasz siedziby dla swojej firmy? Zapoznaj się z naszą ofertą wirtualnego biura w Warszawie i przekonaj się, dlaczego jest to najlepszy wybór!
Niedozwolone praktyki przy wyborze nazwy firmy – na co należy uważać?
Przy wyborze nazwy firmy, przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Zastrzeżenia dotyczą każdego rodzaju działalności, bez względu na jej strukturę czy sposób funkcjonowania. Wybierając nazwę dla swojego biznesu, przedsiębiorca powinien uważać, aby:
- nazwa nie wprowadzała w błąd w kontekście zakresu świadczonych usług,
- nazwa nie była kopią istniejącej już firmy, działającej w tej samej branży,
- nazwa nie wykorzystywała członów nazw, które zarezerwowane są wyłącznie dla firm lub instytucji świadczących ściśle określone usługi (np. bank).
Dostosowanie się do powyższych wytycznych pozwoli uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, jakie mogłyby wyniknąć, np. z powodu konfliktu interesów z innym, dłużej funkcjonującym na rynku przedsiębiorstwem.
Zmiana nazwy firmy – jak sprawdzić, czy wybrana nazwa nie jest zajęta?
Decydując się na zmianę nazwy firmy, warto przeprowadzić wstępną weryfikację pomysłu, dowiadując się o jej dostępności. To pozwoli uniknąć wykorzystania nazwy, która została już zajęta przez inne przedsiębiorstwo.
Aby tego dokonać, można użyć w tym celu wyszukiwarki CEIDG, dostępnej pod adresem internetowym: https://aplikacja.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/search.aspx. Warto również sprawdzić bazę Register Plus, dostępną na stronie Urzędu Patentowego RP. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których konkretne nazwy zostały zastrzeżone przez ich twórców.
Oprócz tego, rekomendowane jest skorzystanie z bazy znaków towarowych zarejestrowanych na terenie Polski i Unii Europejskiej. To pomoże upewnić się, że wybrana nazwa nie stanowi zarejestrowanego wcześniej znaku handlowego.
Zmiana nazwy firmy – jak przebiega procedura?
Decydując się na zmianę nazwy firmy, na samym początku należy upewnić się, że aktualna nazwa będzie spełniać niezbędne wymogi prawne. Następnie postępowanie urzędowe dotyczące legalizacji nowej nazwy, jest procesem szybki i łatwym. Zmiany nazwy firmy można dokonać na trzy możliwe sposoby:
- Zgłoszenie elektroniczne – najszybsza i najbardziej komfortowa metoda, która wymaga od przedsiębiorcy posiadania profilu zaufanego lub e-dowodu. Chcąc dokonać zmiany nazwy firmy za pomocą zgłoszenia online, wystarczy zalogować się stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0737_00. Następnie należy zmienić dane firmy w CEIDG, klikając na przycisk „Rozpocznij”. Po zalogowaniu się pozostaje już tylko wypełnić wskazany formularz i przesłać go do systemu. W przypadku działalności zarejestrowanej w KRS, wymagane jest wykorzystanie ze strony Portalu Rejestrów Sądowych lub systemu teleinformatycznego S24.
- Wizyta w urzędzie miasta lub gminy – aby skorzystać z tej metody, niezbędne jest wypełnienie i własnoręczne podpisanie formularza CEIDG-1, dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Druk dostępny jest na stronie internetowej https://prod.ceidg.gov.pl/, a także w punkcie informacyjnym urzędu miasta lub gminy. Zmiany dokonane w CEIDG bezpośrednio w urzędzie, powinny wejść w życie nie później niż 24h od złożenia wniosku.
- Zgłoszenie listownie – przesyłając zgłoszenie pocztą tradycyjną na adres właściwego urzędu miasta lub gminy. Chcąc skorzystać z tej metody zmiany nazwy firmy, należy pobrać wzór formularza CEIDG-1 ze strony internetowej https://prod.ceidg.gov.pl/. Następnie wypełniony i podpisany własnoręcznie dokument, musi zostać przesłany na adres urzędu miasta lub gminy, właściwego dla miejsca zamieszkania lub siedziby firmy przedsiębiorcy.
Zobacz również:
Podpis elektroniczny a podpis zaufany
Księgowość online – dlaczego warto?