UPL-1 – składanie online krok po kroku

Poradnik przedsiębiorcy Biznes Hub

Przedsiębiorcy są zobowiązani do składania cyklicznych dokumentów różnego rodzaju w odpowiednich urzędach i jednostkach. Niekiedy przygotowanie samych wniosków czy formularzy jest bardzo czasochłonne i problematyczne, nie mówiąc już o konieczności dostarczenia ich do dedykowanych punktów czy stron internetowych. Z tego względu wiele osób – nie tylko prowadzących działalność gospodarczą – często decyduje się na usługę pełnomocnictwa. Jednym z istotnych formularzy udzielenia pełnomocnictwa jest UPL-1. 

Czym jest UPL-1?

UPL-1 jest dokumentem, zapewniającym pełnomocnictwo w przypadku podpisywania i składania elektronicznych deklaracji na potrzeby rozliczeń podatkowych, włączając w to różnego rodzaju zeznania, sprawozdania czy zestawienia.
Pełnomocnictwo określone za pomocą formularza UPL-1 obowiązuje we wszystkich urzędach skarbowych i uprawnia pełnomocnika do podpisywania i składania każdego rodzaju deklaracji, zeznań i informacji podatkowych składanych elektronicznie.

Kogo dotyczy UPL-1?

Formularz UPL-1 nadaje uprawnienia wskazanemu przez daną osobę pełnomocnikowi. Przedstawicielem może być każdy, kto ma pełną zdolność czynności prawnych. Zazwyczaj jest to pracownik biura rachunkowego, doradca podatkowy czy osoba zajmująca się księgowością w danej firmie.
Co ważne, pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych nie trzeba udzielać tylko jednej osobie. Pełnomocnictwo obowiązuje w konkretnym okresie, które zostało wskazane przez interesanta w dokumencie i może być bezterminowe. W przypadku składania deklaracji podatkowej wspólnie z małżonkiem wystarczy, że dokument podpisze jedna osoba – pełnomocnictwo nie będzie wówczas potrzebne. Zasada ta ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy małżonkowie pozostają we wspólności majątkowej. Pełnomocnictwo nie jest także wymagane, gdy rodzice rozliczają dochody swoich małoletnich dzieci. Dane przedstawiciela wskazanego w dokumencie UPL-1 są wprowadzane do specjalnego systemu e-Deklaracje, dzięki czemu po rozpatrzeniu formularza może on bezproblemowo podpisywać i składać dokumenty przesyłane przez Internet, ponieważ zostanie uznany za osobę do tego uprawnioną. 

Kiedy należy złożyć UPL-1?

Formularz UPL-1 trzeba złożyć minimum przed dniem podpisania i złożenia przez pełnomocnika pierwszej deklaracji, jednak najlepiej zrobić to z odpowiednim wyprzedzeniem. W sytuacji, gdy formularz nie zostanie jeszcze rozpatrzony, a przedstawiciel podpisze lub złoży jakiś dokument – zostanie on zweryfikowany negatywnie.
Złożenie UPL-1 można załatwić osobiście podczas wizyty we właściwym urzędzie skarbowym, listownie oraz elektronicznie. Formularz UPL-1 musi być obowiązkowo podpisany przez interesanta. W przypadku spółki podpisy powinny być zgodne z reprezentacją wynikającą z umowy spółki lub wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Jeśli spółka jest osobowa, podpis na dokumencie musi złożyć każdy ze wspólników. Usługa złożenia formularza UPL-1 jest darmowa. Ewentualne koszty może ponieść osoba, która realizuje sprawę przez pełnomocnika. 

Jak założyć formularz UPL-1 online za pomocą profilu zaufanego? – krok po kroku

Odpowiedni formularz UPL-1 można złożyć w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Urząd skarbowy lub  e-PUAP. 

Aby złożyć formularz należy:

  1. Wejść na stronę z pełnonocnistwem UPL-1 (przez e-Urząd skarbowy lub e-PUAP).
  2. Wybrać pole: załatw sprawę.
  3. Zalogować się na stronę za pomocą profilu zaufanego.
  4. W polu numer 1 należy wpisać numer PESEL lub Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP).
  5. W części A należy wpisać właściwy organ podatkowy, czyli urząd skarbowy, do którego adresowany jest dokument.
  6. W części B należy uzupełnić dane podatnika lub płatnika, który udziela pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną.
  7. W części C należy uzupełnić dane pełnomocnika uprawnionego do składania deklaracji drogą elektroniczną.
  8. W części D należy zaznaczyć okres, w którym ma obowiązywać udzielane pełnomocnictwo – datę rozpoczęcia i zakończenia pełnomocnictwa lub zaznaczyć opcję udzielenia pełnomocnictwa bezterminowo.
  9. W części E należy uzupełnić dane osób uprawnionych do reprezentowania osoby udzielającej pełnomocnictwa. 
  10.  W polu 55 i 58 wpisać miejscowość i datę wypełnienia wniosku. 
  11.  W książce adresowej trzeba odszukać właściwy urząd skarbowy – zaznaczyć i dodać do zaznaczonych odbiorców z listy. 
  12.  Formularz należy podpisać podpisem zaufanym, a następnie wysłać.

Szukasz zaufanego biura księgowego który kompleksowo zajmie się dokumentacją Twojej firmy? Zapoznaj się z ofertą naszej księgowości online!

Ważne informacje

  1. Aby odwołać lub zmienić nadane pełnomocnictwo należy złożyć formularz OPL-1 w tym samym urzędzie skarbowym, co formularz UPL-1. Można to zrobić zarówno osobiście podczas wizyty w urzędzie, jak i elektronicznie. 
  2. Złożenie formularza UPL-1 i nadanie upoważnienia pełnomocnikowi będzie widoczne dla wszystkich urzędów skarbowych w całym kraju, dlatego zmiana przypisanego urzędu skarbowego, związana ze zmianą adresu zamieszkania nie nakłada obowiązku ponowienia procedury.
  3. Formularza UPL-1 nie składa się, gdy podpisywane deklaracje i informacje podatkowe są przekazywane w formie papierowej. 

Zobacz również:
Jakie usługi oferuje wirtualne biuro?
Wirtualne biuro a urząd skarbowy – na co zwrócić uwagę?