Rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG krok po kroku

Poradnik przedsiębiorcy Biznes Hub

Zakładanie własnej działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością podjęcia wielu decyzji i wypełnienia szeregu dokumentów. Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej lub zamierzasz zostać wspólnikiem w spółce cywilnej, zacznij od wypełnienia i złożenia wniosku do CEIDG. Sprawdź jak to zrobić, gdzie złożyć dokument i jakie dane musisz przygotować. Oto praktyczny poradnik rejestracji działalności gospodarczej krok po kroku.

Co to jest CEIDG?

CEIDG to Centralna Ewidencja i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli rejestr zawierający informację o przedsiębiorcach, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. CEIDG to rejestr publiczny i powszechny, który prowadzony jest w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Aktem określającym zasady funkcjonowania CEIDG jest ustawa z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. 

Kto podlega rejestracji w CEIDG?

Wpisowi do CEIDG podlegają wszystkie osoby fizyczne, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą w formie jednoosobowej lub jako wspólnicy spółek cywilnych. Ustawodawca wprowadził jednak pojęcie tzw. działalności nierejestrowanej, czyli działalności gospodarczej, która mimo spełnienia ustawowych warunków przewidzianych dla działalności gospodarczej, osiąga niewielkie przychody i stąd nie podlega rejestracji w CEIDG.

Rejestrowi w CEIDG nie podlega także:

  • działalność agroturystyczna rolników,
  • produkcja wina przez rolników,
  • rolniczy handel detaliczny.

Jak założyć działalność i zarejestrować ją w CEIDG krok po kroku 

Krok 1. Wypełnienie i złożenie wniosku 

Rejestracja w CEIDG odbywa się na wniosek, który może zostać złożony:

  • osobiście w urzędzie,
  • listownie,
  • elektronicznie.

Osobiste złożenie wniosku o wpis do CEIDG wymaga wizyty w urzędzie gminy lub miasta, w którym to urzędnik po przyjęciu wniosku wprowadzi dane do systemu. Najpóźniej może zrobić to następnego dnia roboczego po złożeniu przez ciebie dokumentu.

Wniosek możesz wypełnić własnoręcznie, wykorzystując do tego dostępny w urzędzie formularz lub pobierając go ze strony biznes.gov.pl. Możesz także wypełnić kreator wniosku i wysłać go, jednak bez podpisu elektronicznego. W takim wypadku zostanie on zweryfikowany. Otrzymasz kod do jego podpisania w urzędzie, z którym musisz zgłosić się w ciągu siedmiu dni, aby dopełnić formalności. 

Wypełniony i podpisany własnoręcznie wniosek możesz także wysłać listem poleconym do urzędu

Najszybszą i najłatwiejszą drogą złożenia wniosku o wpis do CEIDG wydaje się być jednak jego złożenie online. W tym celu musisz wejść na stronę biznes.gov.pl i wybrać usługę rejestracji działalności, a następnie wykorzystując swój profil zaufany lub e-dowód zalogować się przez login.gov.pl. W kolejnym kroku musisz wpisać niezbędne dane i zaznaczyć w formularzu wszystkie opcje, które cię dotyczą, a kreator sam wygeneruje wniosek o wpis do rejestru. Na koniec musisz jeszcze go podpisać za pomocą:

  • profilu zaufanego,
  • podpisu kwalifikowanego,
  • podpisu osobistego.

Warto zaznaczyć, że wniosek o wpis do CEIDG możesz także złożyć za pośrednictwem bankowości online wybranych banków. Ich listę znajdziesz na stronie biznes.gov.pl. 

Jakie dane musisz podać we wniosku o wpis do rejestru CEIDG? Są to:

  • imię, nazwisko, imiona rodziców,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • rodzaj, serię i numer dowodu osobistego,
  • numer PESEL,
  • wszystkie posiadane obywatelstwa,
  • numer NIP i REGON, chyba że nie zostały ci jeszcze nadane,
  • adres zamieszkania i inne adresy, które związane są z zakładaną działalnością, w tym adres do doręczeń,
  • nazwę zakładanej znajomości i nazwę skróconą,
  • kod PKD, 
  • liczbę pracowników, pod warunkiem że planujesz ich zatrudniać,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą,
  • dane właściwego urzędu skarbowego.

Krok 2. Sprawdzenie wniosku

Po złożeniu wniosku podlega on sprawdzeniu. Jeżeli składałeś go online i jest on niepoprawny, wówczas system poinformuje cię o tym niezwłocznie. Jeśli składałeś go zaś osobiście lub za pośrednictwem poczty, wówczas urząd niezwłocznie wezwie cię do uzupełnienia wniosku lub jego poprawienia. Masz na to siedem dni od dnia otrzymania wezwania. 

Co to znaczy, że wniosek jest niepoprawny? Jest to wniosek, który:

  • nie zawiera wszystkich danych, które podlegają wpisowi,
  • zawiera dane, które są niezgodne z prawem,
  • dotyczy działalności, która nie jest objęta obowiązkiem rejestru,
  • został złożony przez osobę, w stosunku do której prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej,
  • dotyczy osoby, która była już wcześniej wpisana do rejestru,
  • nie zawiera załączonych stosownych oświadczeń m.in. o posiadaniu tytułu prawnego do nieruchomości, której adres wpisany jest w rejestrze,
  • nie jest podpisany,
  • został złożony przez osobę nieuprawnioną. 

Krok 3. Wpis do CEIDG

Jeżeli wniosek o wpis do CEIDG przejdzie pozytywną weryfikację, wpis z danymi założonej przez ciebie działalności pojawi się w rejestrze nie później niż następnego dnia roboczego od dnia jego złożenia. Działalność możesz zaś podjąć już w dniu złożenia wniosku.

Ile kosztuje i ile trwa rejestracja firmy w CEIDG?

Pamiętaj, że złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest bezpłatne. Brak tej wiedzy często wykorzystują nieuczciwe podmioty, które chcą wyłudzić pieniądze za dokonanie wpisu w tworzonych przez nie rejestrach nazwanych podobnie jak CEIDG. Sam wpis do rejestru dokonuje się z chwilą zamieszczenia danych, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku o taki wpis. 

Wpis do rejestru CEIDG – i co dalej?

Jeśli dokonałeś już wpisu działalności gospodarczej do CEIDG, możesz rozpocząć prowadzenie firmy. Jeżeli we wniosku wskazałeś jako adres do doręczeń adres wirtualnego biura, pamiętaj, że pod ten adres dostaniesz wszystkie dokumenty, które dotyczą twojej działalności. Wybierając taki adres warto więc dokładnie przeanalizować, gdzie mieści się takie wirtualne biuro. Pamiętaj też, że niektóre z nich – w tym wirtualne biuro w Warszawie przy ulicy Złotej 75A – poza obsługą korespondencji mogą zaproponować ci także inne usługi, w tym m.in. obsługę księgowości online czy wynajem sali np. na spotkania firmowe. Jest to duże udogodnienie które pozwala przedsiębiorcom skupić się na rozwoju swojego biznesu i nie martwieniu się o zarządzaniu przestrzenią, papierologią czy odbiorem korespondencji. Dodatkowym atutem przy wyborze biura jest jego lokalizacja – wirtualne biura rozmieszczone są w wielu miastach w Polsce, a wiele z nich szczyci się znanymi adresami!