Od 1 stycznia 2023 roku każdy płatnik składek ZUS, będzie ustawowo zobowiązany do posiadania aktywnego konta na PUE ZUS – Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Dzięki założeniu konta na PUE ZUS interesanci mogą załatwiać sprawy drogą online w dowolnym miejscu i dogodnym czasie, mając dostęp do wielu usług ZUS oraz zgromadzonych w portalu PUE informacji. Do tej pory obowiązek założenia konta na tej platformie mieli płatnicy składek rozliczający się za co najmniej 5 osób.
Co to jest PUE ZUS?
PUE ZUS, czyli Platforma Usług Elektronicznych ZUS to system internetowy udostępniany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, stanowiący istotne udogodnienie dla interesantów dzięki zgromadzonym o nich danych w formie elektronicznej. Dzięki platformie interesanci mają dostęp online do danych zapisanych w kontach ZUS oraz szereg innych możliwości, takich jak generowanie i wysyłanie dokumentów: zgłoszeniowych, rozliczeniowych, deklaracji, wniosków i różnego rodzaju pism, sprawdzenie informacji o ubezpieczeniach zgłoszonych przez pracodawcę czy umawianie się na osobistą wizytę w wybranej placówce ZUS. Możliwe jest także pobieranie dokumentów (na przykład PIT do rozliczenia z Urzędem Skarbowym), sprawdzenie wystawionych zwolnień lekarskich, otrzymywanie korespondencji i powiadomień czy regulowanie płatności na rzecz ZUS-u. Z kolei przedsiębiorcy mogą dodatkowo skorzystać z portalu PUE, aby:
- mieć wgląd w elektroniczne zwolnienia lekarskie zatrudnianych przez nich osób,
- sprawdzać należne składki ZUS oraz stan salda należności,
- sprawdzić dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń,
- korzystać z aplikacji e-Płatnik, dzięki której przez Internet można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczać składki,
- mieć wgląd w otrzymane pisma,
- złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia A1,
- złożyć wniosek o wsparcie realizowane przez ZUS w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Część z powyższych udogodnień (na przykład wysyłanie wniosków i pism) wymaga posiadania przez płatnika profilu zaufanego ePUAP lub elektronicznego podpisu kwalifikowanego.
PUE ZUS – zalety
Dostęp do wszystkich dokumentów i ważnych informacji związanych z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych online pozwala interesantom na natychmiastowe załatwienie pilnych spraw i szybkie wysłanie pism bez konieczności odbywania osobistych wizyt w placówce, zapewniając ogromną wygodę i umożliwiając znaczne zaoszczędzenie czasu poprzez sprawne załatwianie spraw. Platforma jest podzielona na poszczególne panele (na przykład panel ubezpieczonych czy panel lekarza), aby jak najlepiej dostosować profil spraw do danej osoby.
PUE ZUS – dla kogo?
Z portalu PUE mogą korzystać świadczeniobiorcy (na przykład osoby emerytowane), osoby ubezpieczone (pracownicy, zleceniobiorcy), lekarze, komornicy, osoby uprawnione do Polskiego Bonu Turystycznego oraz płatnicy składek (firmy, instytucje lub osoby zgłaszające do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby ubezpieczone, rozliczające i opłacające za nie składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne). Aby z sukcesem zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, należy mieć ukończone 13 lat i potwierdzić swoją tożsamość. Profil jest zakładany dla osoby fizycznej:
- płatnika składek – taka osoba fizyczna może założyć konto samodzielnie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie, na przykład pracownikowi biura rachunkowego;
- płatnika składek – będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną i niemającego osobowości prawnej; wówczas musi on działać poprzez ustawowych lub statutowych przedstawicieli albo udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej.
Pełnomocnictwo można złożyć w formie elektronicznej lub papierowej na odpowiednim formularzu PEL z uwzględnieniem, że pełnomocnictwo jest udzielane do roli płatnika składek. Dokument składany elektronicznie musi zostać podpisany za pomocą profilu zaufanego, (PZ ePUAP), podpisu osobistego (e-dowodu) lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Jak zarejestrować się na PUE ZUS? – krok po kroku
- Wejście na stronę www.zus.pl.
- Wybranie w prawym górnym rogu zakładki „Zarejestruj w PUE”.
- Wybranie opcji osoby, dla której zakładany jest profil: dla Ciebie, dla przedsiębiorców lub dla firm.
- Wybranie sposobu rejestracji:
- poprzez portal login.gov.pl z użyciem profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej,
- poprzez bezpieczny podpis elektroniczny, weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,
- poprzez bankowość elektroniczną (jeśli dany bank współpracuje z ZUS).
Powyższe metody umożliwiają elektroniczne potwierdzenie tożsamości osoby zakładającej konto. Z tego względu nie wymagają osobistej wizyty w ZUS. Ostatnią opcją rejestracji na platformie PUE ZUS jest złożenie formularza rejestracyjnego. Konieczne jest wypełnienie wszystkich obowiązkowych pól, a w ciągu 7 dni od założenia profilu należy osobiście potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Tożsamość może zostać potwierdzona wyłącznie na podstawie ważnego dowodu osobistego lub paszportu.
Pomoc ZUS-u w założeniu konta na PUE ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zastrzega, że już do 30 grudnia 2022 roku każdy płatnik składek powinien mieć założone konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Prowadzone przez Zakład kampanie informacyjne mają zachęcić płatników do jak najszybszego zarejestrowania się na platformie poprzez wsparcie interesantów w założeniu konta. W tym celu pracownicy kontaktują się telefonicznie, mailowo lub listownie oraz oferują pomoc bezpośrednią we wszystkich placówkach ZUS, podczas e-wizyt w ZUS oraz na infolinii. Organizowane są także darmowe webinary online dla chętnych, które mają dodatkowo wesprzeć zainteresowanych podczas zakładania konta na platformie oraz przedstawić podstawowe informacje i możliwości, jakie ona prezentuje. W przypadku, gdy płatnik nie założy profilu na PUE ZUS, do 31 stycznia 2023 roku ZUS zarejestruje go samodzielnie. Wówczas przedsiębiorca będzie zobowiązany do przekazania swojego adresu elektronicznego do ZUS-u.
Zobacz również: Zwolnienie L4 a działalność gospodarcza