Wirtualne biuro w Łodzi – czy to opłacalna opcja?

Poradnik przedsiębiorcy Biznes Hub

Łódź zaliczana jest do prężnie rozwijających się miast Polski, nic więc w tym dziwnego, że liczba przedsiębiorców, chcących spróbować w nim swojego szczęścia w biznesie stale rośnie. Choć rynek najmu przestrzeni biurowych w mieście nieustannie się powiększa, bogata jest także oferta wirtualnych biur, które poza wirtualnym adresem do rejestracji oferują klientom także szereg dodatkowych usług. Czy wirtualne biuro w Łodzi to dobra alternatywa dla wynajmu biura? 

Koszty najmu i utrzymania biura

Jak pokazują dane z 2024 roku, stawki czynszu powierzchni biurowych w Łodzi wahały się od 9 do 15 euro/m2 na miesiąc. Oczywiście jest to czynsz bazowy, od którego w toku negocjacji można odjąć mniejsze lub większe kwoty, jednak należy pamiętać, że do miesięcznego utrzymania biura trzeba doliczyć tzw. opłaty eksploatacyjne. Ich wysokość może istotnie wpłynąć na koszt jego utrzymania, bo najczęściej są one rozliczane poprzez zaliczkę wyliczaną wg wzoru: określona w umowie zaliczka x m2 wynajmowanej powierzchni. 

Mając na uwadze fakt, że na opłaty eksploatacyjne składają się m.in. opłata za energię elektryczną, wodę czy ogrzewanie, nic dziwnego, że znacząco zwiększają one koszty najmu powierzchni biurowych. Dodatkowo trzeba pamiętać, że w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, wzrosły także koszty utrzymania pracowników, nawet tych niezwiązanych stricte z działalnością firmy. Chodzi tu m.in. o pracowników ochrony, recepcji, a także osoby sprzątające.

To właśnie rosnące koszty utrzymania tradycyjnego biura powodują, że skorzystanie z usług wirtualnego biura w Łodzi może przynieść wymierne oszczędności. Miesięczny koszt współpracy to wydatek rzędu kilkunastu do maksymalnie kilkuset złotych, w zależności od tego z jak szerokiego pakietu usług świadczonych przez wirtualne biuro zamierza korzystać przedsiębiorca. Dodatkowe oszczędności wynikają z braku konieczności utrzymania pracowników odpowiedzialnych za obsługę korespondencji i sekretariatu firmy. Problemem przestaje być także sprzątanie, czy ochrona, jak również wyposażenie biura w sprzęt i meble.

Zakres usług i pracownicy wirtualnego biura

Na korzyść współpracy z wirtualnym biurem przemawia także zakres czynności, które może wykonać za przedsiębiorcę wykwalifikowana kadra. Zakres usług, które świadczą nowoczesne biura, jest zaś imponujący – od wirtualnego adresu dla firmy, obsługę korespondencji, przez odbieranie i przekierowywanie paczek, wynajem sal konferencyjnych, na prowadzeniu księgowości (w ramach dodatkowych usług niektórych wirtualnych biur) kończąc. Wszystko to wykonane przez wysoko wykwalifikowany i doświadczony personel.

Nie sposób nie wspomnieć także o braku konieczności poszukiwania osób, które mają zająć się obsługą sekretariatu, recepcji, sali konferencyjnej. Czas, który trzeba poświęcić na rekrutację, można z powodzeniem wykorzystać na rozwój firmy.

Zobacz również: Czego szukać w wirtualnym biurze w Łodzi? Praktyczne wskazówki

Wirtualne biuro a prestiż

Warto pamiętać też o jeszcze jednej, niezwykle ważnej w biznesie kwestii związanej z rejestracją firmy pod wirtualnym adresem i współpracą z wirtualnym biurem. Chodzi o wizerunek i prestiż, które nieodłącznie pojawiają się, gdy na wizytówkach firmy pojawia się adres w centrum miasta, jego biznesowej części, czy spełniających najwyższe standardy budynkach. O takie aspekty trudno zaś w razie wynajmu tradycyjnej powierzchni biurowej. Ograniczeniem są przede wszystkim koszty, z którymi każdy przedsiębiorca powinien się liczyć.

Zobacz również: Wirtualne biuro w centrum Łodzi – prestiżowa lokalizacja bez wysokich kosztów