Profil zaufany – wszystko, co musisz wiedzieć 

Poradnik przedsiębiorcy Biznes Hub

Pandemia sprawiła, że coraz więcej spraw załatwiamy elektronicznie. Jednak w przypadku dopełniania formalności przez Internet, skan podpisu nie jest wystarczającym potwierdzeniem tożsamości. Wymagany jest w tym celu specjalny klucz zabezpieczeń elektronicznych. Jednym z takich rozwiązań jest Profil Zaufany. Z artykułu dowiesz się, czym dokładnie jest Profil Zaufany i jak może Ci pomóc w załatwianiu spraw urzędowych.

Rok 2020 sprawił, że więcej Polaków stało się e-obywatelami. Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło informacje, z których wynika, że Profil Zaufany w ubiegłym roku założyło ponad 4,1 mln obywateli naszego kraju, a w całej Polsce z tego rozwiązania korzysta już niemal 9 mln osób.

Co to jest profil Zaufany?

Profil Zaufany działa tak samo, jak podpis odręczny na dokumentach wysyłanych w formie tradycyjnej – potwierdza on tożsamość obywatela we wszystkich systemach elektronicznej administracji. Usługa ta pozwala na wysyłanie wniosków i dokumentów drogą elektroniczną i zastępuje podpis odręczny.

Profil Zaufany ma kilka znaczących cech. Po pierwsze, jest on bezpłatny. Po drugie, należy pamiętać, że podpis, który został potwierdzony Profilem Zaufanym, jest ważny, czyli wywołuje określone skutki prawne pod warunkiem, że został utworzony lub założony w okresie ważności tego profilu. Profil Zaufany jest ważny przez 3 lata, a każdy obywatel może posiadać tylko jeden taki profil.  

W czym może pomóc Profil Zaufany?

Profil Zaufany umożliwia załatwienie wielu formalności bez wychodzenia z domu. To szczególnie przydatne w przypadku przedsiębiorców. Prowadzenie własnej działalności oznacza niezliczone ilości dokumentów i formularzy do wypełnienia. Zamiast jeżdżenia po urzędach, wystarczy zalogować się na odpowiednie platformy i podpisać dokumenty elektroniczne Profilem Zaufanym. Przyjrzyjmy się więc najważniejszym możliwościom Profilu Zaufanego.

Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) to strona, z której skorzystają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący JDG. W CEIDG można założyć, zawiesić i wznowić działalność gospodarczą, a także uzyskać dane osób prowadzących w Polsce działalność. Dokumenty dostępne w CEIDG podpisuje się elektronicznie poprzez Profil Zaufany. Dzięki temu przedsiębiorca ma możliwość, aby decydować o statusie swojej działalności bez wychodzenia z domu.

Poprzez Profil Zaufany można również utworzyć spółkę. Obecnie proste spółki można zakładać korzystając z portalu S24, podpisując dokumenty elektronicznie.

Podpisując dokumenty Profilem Zaufanym, można również załatwić formalności związane z ubezpieczeniami społecznymi. Platforma PUE ZUS umożliwia umówienie się na wizytę w urzędzie, wysyłanie wniosków oraz sprawdzanie na bieżąco swoich zwolnień lekarskich.

Posiadanie Profilu Zaufanego jest korzystne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla osób, które nie prowadzą własnej działalności. Dzięki profilowi zyskują oni dostęp m.in. do Internetowego Konta Pacjenta (IKP), które udostępnia informacje o planowanych datach szczepień oraz do ePUAP. Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to portal, przez który możliwe jest np. złożenie wniosku o dowód osobisty, a także zgłoszenie narodzin dziecka czy zgłoszenie odwołania od decyzji administracyjnych. 

Jak założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby: przez stronę ePUAP oraz przez bank. Teraz pokrótce omówimy, jak to zrobić.

Założenie Profilu Zaufanego przez konto ePUAP

Pierwszym krokiem do założenia Profilu Zaufanego jest wejście na stronę epuap.gov.pl oraz zarejestrowanie się poprzez wypełnienie specjalnego formularza. Ale to nie wszystko. Konieczne jest również potwierdzenie tożsamości. W tym celu należy udać się do Punktu Potwierdzającego w ciągu 14 dni od założenia konta i przedstawić dowód osobisty lub paszport. Punktem Potwierdzającym może być np. urząd wojewódzki, oddział ZUS, oddział poczty lub banku. Możliwa jest także wideoweryfikacja w trakcie spotkania online z pracownikiem urzędu.

Założenie Profilu Zaufanego przez bank

Założenie Profilu Zaufanego w ten sposób wymaga zalogowania się do swojego konta w aplikacji bankowej oraz znalezienia opcji, która pozwala na tworzenie konta i Profilu Zaufanego. Następnie konieczne jest wypełnienie i wysłanie formularza. W tym przypadku nie jest wymagana wizyta w żadnym urzędzie, a profil można założyć całkowicie bez wychodzenia z domu – bank potwierdza tożsamość internetowo.

Profil Zaufany a podpis elektroniczny

Sposobem na potwierdzenie tożsamości w sieci jest również podpis elektroniczny, który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie. Jest to rozwiązanie odpłatne, które zazwyczaj ważne jest przez rok lub 2 lata. Po tym czasie konieczne jest odnowienie subskrypcji i ponowne uiszczenie opłaty. Podpis elektroniczny daje jednak szersze spektrum możliwości i pozwala na elektroniczne podpisywanie nie tylko dokumentów urzędowych, ale i innych. To szczególnie przydatne rozwiązanie np. w przypadku pracy zdalnej, która wymaga ciągłego podpisywania i przesyłania wielu dokumentów.

Jak widać, Profil Zaufany to niezwykle przydatne narzędzie, pozwalające na wypełnianie formalności bez wychodzenia z domu. To szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, którzy muszą co miesiąc przesyłać do urzędów wiele dokumentów. Dzięki Profilowi Zaufanemu Polacy zyskują również dostęp do wielu usług, takich jak chociażby Internetowe Konto Pacjenta.

Zobacz również:
Ile wynosi koszt zatrudnienia pracownika w 2020 roku?
Czeka Cię remanent? Sprawdź co powinieneś wiedzieć.

Masz pytania dotyczące tego artykułu? Napisz do nas!

Leave this field blank